Κυριακή, 31 Ιανουαρίου 2016

Δήμος δ’ ανάσσει

Άρθρο του Μανώλη Γλέζου στην ΑΥΓΗ, για τον ένα χρόνο διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ 
"Συνεπώς όταν αποφασίζει ένας ή λίγοι για το Λαό δεν είναι Δημοκρατία, 
είναι ή Μοναρχία ή Ολιγαρχία. Όταν, επίσης αποφασίζει ένας ή λίγοι 
για το Λαό, ακούγοντας το Λαό και αποδεχόμενοι έστω και μερικά από τα αιτήματά του, είναι κατ επίφαση Δημοκρατία. 
Ας κρίνουν τώρα άπαντες με βάση τα παραπάνω αν η κυβέρνηση 
της Αριστεράς στον ένα χρόνο διακυβέρνησης ποια Δημοκρατία 
εφάρμοσε κι αν είναι κυβέρνηση της Αριστεράς. 
Για μένα ενήργησε κυριαρχημένη από την Άτη *. 
Ποια είναι η Άτη*; Ούτε ο Δίας δεν μπορούσε να ξεφύγει από αυτήν. "

"Τι έγινε στον ένα χρόνο διακυβέρνησης της Χώρας από την Αριστερά;
Τι περίμεναν να γίνει οι πολίτες, οι ίδιοι οι αριστεροί και τι έγινε;
Η σύγκριση είναι αναγκαία και επιβάλλεται. Ας την επιχειρήσουμε επιλέγοντας τον τομέα της Δημοκρατίας. Η επιλογή δεν είναι τυχαία, είναι σκόπιμη, διότι, ο πρωθυπουργός, στην επετειακή ομιλία τους στις 24 Ιανουαρίου 2016, ξεκίνησε αναφέροντας ό,τι, «φέραμε τη Δημοκρατία στο προσκήνιο» και διότι εδώ σ΄ αυτόν τον τόπο, η Δημοκρατία γεννήθηκε ως λέξη, ως νόημα και ως πράξη.
- Στην προομηρική Εποχή, κατ΄ αρχήν έχουμε το πρώτο δείγμα:

Πρώτον με ήρξω του λόγου ψευδώς, ξένε, ζητών τύραννον ένθάδ ου γαρ άρχεται ενός ανδρός, αλλ΄ έλευθέρα πόλι, Δήμος δ΄ανάσσει διαδοχαίσιν εν μέρει ενιαυσίασιν, ουχί τω πλούτω διδούς το πλέιστον, αλλά χω πένης έχων ίσον» (Ευριπίδης «Θησεύς» 403)

  Αυτό ήταν και το πρώτο μέρος της ομιλίας μου την ημέρα της καταληκτικής ενιαύσιας   θητείας μου στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.

Στην Ομηρική εποχή, όπου υπάρχει η απόλυτη εξουσία της Λαϊκής Συνέλευσης της Αγορής, την οποία μπορούσε να συγκαλέσει ο κάθε πολίτης. Στην Ιθάκη, όταν ο Τηλέμαχος έμαθε ό,τι γύρισε στην Πύλο ο Νέστωρ, με τους κήρυκες συγκάλεσε Αγορήν, για να ζητήσει να του διαθέσει πλοιάριο για να μεταβεί στην Πύλο να μάθει για τον πατέρα. Όταν την επομένη συγκλήθηκε η Αγορή, ο γηραιότερος των Ιθακησίων, παίρνει τον λόγο και ρωτά.
«Τις ώδ’ ήγειρε» Ομήρου Οδύσσεια Β.28

- Στην Κλασσική εποχή. Σ΄όλες τις πολιτείες της Ελλάδας η Δημοκρατία κυριαρχούσε σε τέτοιο βαθμό, ώστε κατά τον Σόλωνα, ο πολίτης ο οποίος δεν συμμετείχε στα της πόλεως, θεωρείται άπολις και πρέπει να εξορίζεται. Κατά τον Θουκυδίδη, επίσης όποιος, δεν συμμετέχει στα κοινά είναι αχρείος (άχρηστος)Θουκιδίδης Ξυγγραφή 46-48

- Στους Ελληνιστικούς χρόνους, διασώζονται οι «Λαϊκές Συνελεύσεις» ακόμα και στον στρατό. Αναφέρεται ότι ο Μέγας Αλέξανδρος προέβαινε σε συνελεύσεις του στρατού
- Στη Βυζαντινή εποχή, διατηρήθηκε σ’ ελάχιστα μέρη
- Στη Βενετοκρατία και Τουρκοκρατία, άνθισε κυριολεκτικά η Δημοκρατία στις Ελληνικές Κοινότητες που δεν ήταν δυνατόν να φτάσει το χέρι των κατακτητών. Διασώζονται τα Αρχεία της Κοινότητας Άνω Σύρας (ΑΚΑΣ) όπου άπας ο λαός συνέρχονταν σε συνελεύσεις και αποφάσιζε για όλα.

- Στην περίοδο της Κατοχής στην Ελεύθερη Ελλάδα. Στις Καρυσχάδες αναγραφόταν «Όλες οι εξουσίες πηγάζουν από το Λαό και ασκούνται από το Λαό»
- Στην περίοδο 1987-1999 στο Βελβεντό Κοζάνης, στ΄Απεράθου της Νάξου, στην Κύθνο, στην Λούτσα της Εύβοιας.
Από τότε, επίσης, ως σήμερα πρωτοπόροι και πρωτομάχοι αγωνιστές προσέφεραν την ίδια τους τη ζωή στον αγώνα ώστε ο Δήμος να ανάσσει και όχι μόνο ένα πρόσωπο (μοναρχία) είτε λίγοι (ολιγαρχία) για να υπάρξει πραγματική Δημοκρατία.

 Από τότε ως σήμερα της έδωσαν πολλά ονόματα.
Την ονομάτισαν Συμμετοχική Δημοκρατία, Λαοκρατία, Άμεση Δημοκρατία.
Το κριτήριο, όμως, είναι ένα και παραμένει αναλλοίωτο : Ποιος αποφασίζει;
Αν αποφασίζει ο λαός σε συνέλευση, σε αγορή και τις αποφάσεις τις εκτελεί το εκτελεστικό όργανο (Δημοτικό ή Κοινοτικό, Επαρχιακό, Νομαρχιακό, Περιφερειακό. Υπουργικό Συμβούλιο) τότε είναι αληθινή Δημοκρατία.
Συνεπώς όταν αποφασίζει ένας ή λίγοι για το Λαό δεν είναι Δημοκρατία, είναι ή Μοναρχία ή Ολιγαρχία.
Όταν, επίσης αποφασίζει ένας ή λίγοι για το Λαό, ακούγοντας το Λαό και αποδεχόμενοι έστω και μερικά από τα αιτήματά του, είναι κατ επίφαση Δημοκρατία.


 Ας κρίνουν τώρα άπαντες με βάση τα παραπάνω αν η κυβέρνηση της Αριστεράς στον ένα χρόνο διακυβέρνησης ποια Δημοκρατία εφάρμοσε κι αν είναι κυβέρνηση της Αριστεράς.
Για μένα ενήργησε κυριαρχημένη από την Άτη *.

Ποια είναι η Άτη; Ούτε ο Δίας δεν μπορούσε να ξεφύγει από αυτήν.

* ΑΤΗ θεα .."Πως ερμηνεύουν οι θνητοί πράξεις τους που εξ υστέρου αναγνωρίζονται ως ατιμωτικές για τους άλλους τους δικούς τους ή τους συντρόφους τους ..."
Δ.Μαρωνίτης "Αρχαϊκή επική ποίηση - από την Ιλιάδα στην Οδύσσεια" σελ.228
- "Η Aτη καταρχήν είναι ψυχολογική κατάσταση, που αναφέρεται στο ξαφνικό θόλωμα του νου, σ᾽ ένα είδος πνευματικής τύφλωσης ή σύγχυσης, που σπρώχνει τους θνητούς σε λανθασμένες κρίσεις και πράξεις με καταστροφικές συνέπειες. Γι᾽ αυτό και η σχετική λέξη σημαίνει γενικότερα την αφροσύνη, την πλάνη και τη συμφορά"
Δ.Μαρωνίτης "Αρχαϊκή επική ποίηση - από την Ιλιάδα στην Οδύσσεια" σελ.229
Άτη. Θεότητα - προσωποποίηση της εξαπάτησης και της διανοητικής τύφλωσης, της πλάνης, της συμφοράς (κατά τον Σοφοκλή και Ευριπίδη) και της ενοχής (κατά τον Αισχύλο),

Δεν υπάρχουν σχόλια: